Vi har gjort några smärre ändringar av programmet för helgens DX-Parlament. Bl a har en Zoom-session med 981 AM – mellanvågsstationen i Göteborg tillkommit. Hallsta Sura Närradio sänder ett specialprogram på fredagen. Några tider för föredragen har också fått ändras. Kvällstid har vi försökt skapa tid för att umgås också.
Det uppdaterade programmet hittar du här: Programmet för DX-Parlamentet
Bilden: Peter Hultqvist, som på lördagen bl a talar om sin tid som DX-are

Är det någon som har kvar inspelningar av Radio Scandinavia i gömmorna? Roy Sandgren var en legendarisk entusiast från Malmö som sände svenskspråkiga musikprogram först via Radio Andorra och senare via Radio Polonia. Roys dotter Jeanette skulle mycket gärna vilja få ta del av inspelningar från stationen. 
Den officiella tidssignalstationen CHU i Canada stänger den 22 juni. Man sänder på 3330, 7850 och 14670 kHz USB. Mer information hittar du på deras webbplats:
Enligt uppgifter ska sändaranläggningen i Moapeng Hill startas upp igen. Engelska på tis- och fredagar ska vara akuellt.
Det säkraste tecknet på att det är sommar kom i dag. Årets första tydliga E-skip. FM-DX-are i olika delar av landet har lyckats skruva in stationer från bl a Italien, Grekland, Kosovo och Spanien. Är du nyfiken på denna gren av DX-ingen hittar du en bra introduktion här:
Nästa sändning på mellanvåg från Radiomuseet blir samma helg som Gothenburg Classic Car Weekend, alltså den 30 och 31 maj. Frekvensen är som vanligt den klassiska Göteborgsfrekvensen 981 kHz på mellanvågsbandet. Man sänder med 10 W ERP från en 75 m ändmatad wire ca 20 meter upp på Lindholmen. 